1. Voordat je gaat trippen

Eigen gesteldheid

Wanneer je depressief bent, boos, ziek of enkel je zorgen wilt vergeten, neem dan geen psychedelische middelen. LSD en psilocybine zijn mentale vergrootglazen. Wie depressief is of andere psychische problemen heeft zou wel psychedelica kunnen gebruiken onder begeleiding van een ervaren psychotherapeut of sjamaan, maar zelfstandig gaan trippen als er teveel op je schouders rust is geen goed idee. Meer over depressiviteit lees je onderaan deze pagina.

Zorg ook dat je goed uitgerust bent voordat je gaat trippen, en dat je op een normaal tijdstip kunt gaan slapen. Stel dat je rond middernacht wilt gaan slapen, neem paddo’s dan in rond 18:00 en LSD al rond 16:00 uur. Het is natuurlijk ook mogelijk om ’s avonds laat een psychedelicum in te nemen en dan de hele nacht door te trippen. Dit kan in sommige situaties prettig zijn omdat het ’s nachts stiller is. Of je zou bijvoorbeeld juist tijdens een feest willen trippen, al is dat niet iets wat we aanraden voor een eerste keer of voor de hogere doseringen.

De mensen om je heen

Het is beter als de groep mensen met wie je gaat trippen niet te groot is. Twee tot vier personen is ideaal. In het algemeen is alleen trippen niet aan te raden, al zijn er veel mensen die het juist prettiger vinden om alleen te trippen. Als je met een paar andere mensen gaat trippen, dan is het niet nodig dat een van jullie geheel nuchter blijft; meestal is het beter wanneer iedereen meereist naar de andere dimensie. Wel is het verstandig als één persoon een lagere dosis neemt dan de rest.

Het belangrijkste is dat alle mensen elkaar vertrouwen. Wanneer er een beslissing genomen wordt, moet iedereen het er min of meer mee eens zijn. Bijvoorbeeld: wanneer iemand voorstelt om muziek aan te zetten kan hij dat niet doen wanneer één persoon zich daar niet prettig bij voelt. Het is verstandig om dit soort dingen van tevoren te bespreken.

Trippen met een ‘sitter’

Indien je wilt experimenteren met hogere doseringen, dan is het fijn om te trippen in de aanwezigheid van een sitter. Een sitter blijft gedurende jouw trip nuchter zodat jij nergens omkijken naar hebt. Als je dorst hebt, haalt de sitter iets te drinken, en als je het koud hebt zet de sitter de verwarming hoger of pakt een extra deken. Als je je in de war voelt, stelt de sitter je gerust en moedigt je aan de ervaring met volle aandacht te beleven. Voor de rest blijft de sitter zwijgzaam ergens zitten of leest bijvoorbeeld een boek in een andere ruimte. Het is dus niet de bedoeling dat de sitter de psychoanalyst gaat uithangen door je allemaal vragen te stellen of je trip op een bepaalde manier te sturen. De rol van de sitter is slechts het passief faciliteren van jouw trip. Wat een sitter wel kan doen is je geruststellen met woorden of aanraking, of als het echt mis gaat je naar een hulppost brengen.

De volgende (Nederlands ondertitelde) video laat zien hoe een sitter het beste kan helpen als er zich tijdens de trip problemen voordoen.

Je kunt deze video zonder ondertiteling bekijken en downloaden op de website van MAPS.

Omgeving

De locatie moet ook vertrouwd zijn: veilig en prettig voor iedereen. Voor een eerste keer is de huiskamer perfect, maar ook buiten in de tuin, een park of weiland kan erg leuk zijn. Het liefst ver weg van de geluiden en drukte van de stad, zodat je in staat bent om van de natuur te genieten. Het is af te raden om, zeker voor een eerste trip, contact te maken met de ‘buitenwereld’, zoals in het openbaar verschijnen, vrienden opbellen of emails versturen. Het beste kun je de telefoon en deurbel uitschakelen.

Overweeg ‘packing’ enkele dagen voor de trip: je brein vullen met leuke en interessante informatie zoals documentaires, films of boeken. Probeer tot rust te komen en stressvolle situaties te vermijden. Maak meer boswandelingen of leer bijvoorbeeld te mediteren. Dit kan je trip allemaal positief beïnvloeden, waardoor deze nog fascinerender wordt.

Doe voor een optimale visuele ervaring (closed eye visuals) alle lichten uit. Dit is vooral belangrijk bij hogere doseringen.

Trippen vergt voor een optimale ervaring enige oefening. Je moet leren welke dingen je wel, en welke dingen je niet kunt beïnvloeden. Het is zinloos jezelf te verzetten tegen dat wat niet beïnvloed kan worden, en het is zonde als je kansen om de trip te sturen niet aan zou grijpen. Werkt een psychedelicum eenmaal, dan kun je het effect niet stoppen. Zodra je bewustzijn overspoeld wordt door levendige beelden en overweldigende gedachten, raak dan niet in paniek. Blijf niet wanhopig naar de klok staren om te kijken wanneer je weer nuchter zult zijn, en laat de telefoon uitgeschakeld. Het is vaak juist verstandiger om je toch zoveel mogelijk aan je oorspronkelijke plan te houden, bijvoorbeeld de lichten uit te laten, te blijven zitten of liggen, rustig te blijven ademhalen, en de schoonheid te herkennen in de dynamische beelden die je ziet, zelfs als die je aanvankelijk verontrusten of bang maken. Soms kan een wandeling opluchten, maar dat hangt natuurlijk van de omgeving af. Vaak werken externe indrukken juist extra verwarrend en verontrustend. Blijf je toch de behoefte voelen om hulp in te roepen, doe dat dan bij iemand die ervaring heeft met psychedelica. Ga niet rechtstreeks familie of EHBO bellen, aangezien deze mensen in de regel niet weten hoe ze je het beste kunnen helpen.

Gebruik van andere drugs

Gebruik geen andere drugs tijdens het trippen. Slechts één uitzondering is het waard hier te noemen, en dat is cannabis. Een welkome bijwerking van cannabis is dat het de misselijkheid die vaak optreedt bij natuurlijke psychedelica sterk vermindert. Sommige mensen zweren bij cannabisgebruik voor en tijdens hun trip, terwijl anderen (ook liefhebbers van cannabis) er de voorkeur aan geven te wachten tot de trip weer over is. Dit is dus iets dat je voor jezelf zult moeten bepalen.

Volg je alle hierboven beschreven aanbevelingen op, dan kan het toch zijn dat je zo nu en dan minder plezierige momenten beleeft. Maar omgekeerd hoeft het in de wind slaan van deze aanbevelingen ook zeker niet tot een bad trip te leiden. Elke trip is een uitdaging, en bestaat in de regel uit zowel plezierige als onaangename momenten.

Denk dus ook niet bij elk verontrustende moment dat je in een bad trip terecht bent gekomen die pas bij het uitwerken van het middel zal beëindigen! Meestal duren de paniekaanvallen maar een paar minuten, tenzij je je natuurlijk blijft verzetten tegen de ervaring, en dat is iets wat je in grote mate zelf in de hand hebt (voorbereiding, een goede sitter enz.). Je overgeven aan de ervaring, ook al voelt dat vreemd omdat je gebruikelijke zelfbeeld oplost (“ego-dood”), is de beste manier om uit een “bad phase” te komen.

Dosering

Erowid zegt hierover: “Het bepalen van de juiste dosis kan het verschil zijn tussen een positieve en een negatieve ervaring. Een te lage dosis nemen kan irritatie veroorzaken en oncomfortabel zijn. Een te hoge dosis kan angstwekkend en mogelijk gevaarlijk zijn. Elk individu reageert anders op verschillende substanties en doseringen: het vinden van de geschikte hoeveelheid die voor jou goed werkt is de truc.

Bovendien, sommige mensen houden nou eenmaal van een iets hogere dosis dan anderen. Daar is ook niets mis mee zo lang ze met verantwoordelijkheid bepaald zijn. Lagere doseringen zijn natuurlijk goedkoper, veiliger en er is minder kans dat de ervaring je overweldigt. Ze zijn in elk geval meer geschikt voor het openbaar of wanneer je nog steeds goed met anderen wil kunnen communiceren op wat voor manier dan ook. Hogere doseringen zijn in het algemeen meer intens en er is minder kans op een onder-reactie of geen enkele reactie. Veel mensen geven de voorkeur aan een hogere dosis omdat ze een ‘ontdekkingsniveau’ willen bereiken. Dit kan beter gedaan worden in een veilige omgeving, waar je direct kunt gaan zitten of liggen wanneer je dat nodig lijkt.

Bij het kiezen van de dosis, denk erover waar je heen wil gaan tijdens de duur van de trip, wat voor ‘state of mind’ je zou willen bereiken en naar wat voor ervaring je op zoek bent. Lichaamsgewicht, geslacht, de medicijnen die je inneemt en je algemene gezondheid kunnen allemaal van invloed zijn op de effecten, evenals wat, wanneer en hoeveel je die dag gegeten hebt.”

De trip voorbereiden

Je kunt een psychedelisch middel natuurlijk gewoon achterover slaan, achteloos en zonder veel zorg, maar dan vraag je eigenlijk om problemen.

Het blijkt namelijk dat je de minste risico’s loopt en ook het mooiste en beste tript, als je zorgt voor wat de Amerikanen een goede “set and setting” noemen. Daar wordt mee bedoeld dat je in een goede bui bent, in een goede conditie en in een omgeving die je aanstaat. Dat kan bijvoorbeeld in het gezelschap van goede vrienden zijn of op een plek in de natuur waar je je thuis voelt.

Het is daarnaast zeker ook van belang dat je je afvraagt waarom je een trip wilt gaan maken. Ben je alleen maar nieuwsgierig? Is het de eerste keer? Heb je niets anders te doen of doe je mee omdat je niet flauw wilt zijn?

Ga daarom eens na of je aan de onderstaande basisvragen gedacht hebt.

Waar, waarom, met wie?

Het is van belang waar je het doet en daarmee bedoelen we niet alleen of het warm is en gezellig, maar ook of je gestoord kunt worden, of je eventueel hulp kunt vinden, of er mensen zijn die weten dat je tript (een backup is belangrijk, alleen al de gedachte dat je een bekend iemand kunt bellen of roepen kalmeert al) en of het veilig is. Je kunt een briefje neerleggen voor huisgenoten of een vriend vragen of die je eventueel een paar uur later even belt om te checken of alles goed met je is. Houd daarbij ook rekening met de situatie, dat er vreemden (politie, GGD) langs kunnen komen; je wilt dan zeker niet dat ze je vinden met een berg verboden middelen in de buurt. Dat geldt zeker in het buitenland want daar zijn ze een stuk minder tolerant en vriendelijk dan hier.

Waarom is de vraag die je zeker moet stellen voordat je aan een trip begint. De verkeerde motivatie kan je lelijk opbreken. Wil je iets ontvluchten, iets naars vergeten, dan kun je er bijna op rekenen dat, tijdens je trip, vanuit je onderbewuste toch naar boven komt. Doe je het om te leren over jezelf, over je relatie met anderen, over je lijf of wil je meer contact maken met je spirituele of mystieke kant, dan zullen ook die zaken wel naar boven borrelen. Waarom alleen, waarom met die bepaalde persoon of met die groep; dit zijn allemaal keuzes die je bewust kunt maken.

Met wie gaat om de mensen om je heen (of juist niet). Vraag jezelf af waarom je het met een groep doet, of er ‘sitters’ bij zijn die niets nemen en oppassen, neemt de een het wat vroeger of later, help je elkaar, spreek af wie je maatje is tijdens je trip en hoever je kunt gaan. Schep duidelijkheid!

Een goede voorbereiding is geen garantie voor een goede trip, maar levert wel een zeer belangrijke bijdrage. Zoals gezegd is het belangrijk dat je als je aan een trip begint lekker in je vel zit.

De eerste voorbereiding, die al een paar dagen voor het trippen begint, gaat daarom over lekker in je vel zitten. Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen manier om zich lekker te voelen, zoals veel in de natuur zijn/wandelen, inspiratie opdoen uit boeken lezen, mediteren, minder of geen televisie te kijken en stress te vermijden. Het is ook goed om een aantal dagen of in ieder geval een dag van tevoren een lichter dieet te gaan volgen. Sommige mensen zweren bij totaal vasten, anderen eten de dag van tevoren alleen lichte dingen zoals fruit en groente.

Neem even de tijd

De mens heeft naast een doel ook een structuur nodig en als je je op het onbekende of vreemde terrein van de psychedelische trip begeeft is dat extra belangrijk. Die structuur kun je aanbrengen door voor jezelf wat dingen helder te maken of – nog beter – op te schrijven; een soort agenda maken van wat je wilt doen. Wil je meer naar binnen of naar buiten gaan, wil je de relaties met anderen of bepaalde lichamelijke aspecten onderzoeken? Ben je geïnteresseerd in duisternis, geluid, stilte, lichteffecten, seks? Maak het van te voren voor jezelf helder.

Op de dag zelf besteed je aandacht aan de plek waar je gaat trippen. Als je het buiten doet zorg dan dat je je veilig voelt op deze plaats en dat je alle praktische zaken die je nodig mocht hebben (deken, water, eten, muziek, schrijf/ tekenmateriaal, etc.) in de buurt hebt.

Als je thuis bent maak de plek dan schoon en voeg dingen toe die je inspireren of een prettig gevoel geven, zoals kussens, bloemen, wierook en kaarsen. Zorg dat je geen bezoek krijgt, trek de telefoonstekker eruit en doe gemakkelijke kleding aan. Zet wat te drinken zoals sap, water of kruidenthee klaar en eventueel een lichte snack.

Bedenk dat je op een gegeven moment mogelijk een douche of bad wilt nemen, dus zorg dat je daar ‘veilig’ en makkelijk bij kunt.

Houd er rekening mee dat nadat je het psychedelicum hebt ingenomen en vlak voordat je echt het effect gaat voelen, er vaak een soort ongerustheid kan ontstaan. Je wilt alles nog even controleren: heb je je sleutels wel, is de deur op slot? Dat kun je nu allemaal rustig regelen en even checken.

Ambience en muziek

Tijdens het begin van de trip kan het prettig zijn gewoon maar een beetje te gaat liggen en te wachten wat er komen gaat. De geluiden om je heen zijn erg belangrijk. Dit kan stilte zijn, omgevingsgeluiden of natuurlijk muziek. Je wordt erg gevoelig voor muziek en de sferen en emoties die muziek op kunnen wekken. Zoek muziek uit die kalm is (psychill, ambient of new age), niet te snel of hectisch en bij voorkeur niet de muziek waar je dagelijks naar luistert. Voor diepere reizen kan zogenaamde ethnische muziek van bijvoorbeeld didgeridoo, Tibetaanse klankschalen of sjamanistische trommels heel geschikt zijn. Zelf drummen kan een wonderbaarlijke ervaring zijn voor sommigen, terwijl anderen er geïrriteerd door raken.

Als je depressief bent

Als je depressief bent kun je beter geen psychedelica gebruiken. Met depressief bedoelen we hier klinisch depressief, of elke vorm van ernstige depressie waarbij de persoon in kwestie onder invloed van een psychedelicum een gevaar zou kunnen zijn voor zichzelf of zijn omgeving. Ben je depressief of suïcidaal, dan heb je professionele hulp nodig. Een huisarts zal in zo’n geval samen met je op zoek gaan naar een geschikte psychotherapeut of psychiater, en indien dit nuttig lijkt medicatie voorschrijven.

Maar dit betekent natuurlijk niet dat je volmaakt gelukkig zou moeten zijn voordat je een psychedelische ervaring kunt beleven. Niemand is volmaakt gelukkig en iedereen heeft wel problemen. Er is alleen een groot verschil tussen je ‘depri’ voelen en een echte depressie. Indien je je een beetje neerslachtig voelt zijn er een aantal dingen die je kunt proberen om je beter te gaan voelen. Veel van deze dingen kun je combineren met de therapie die de huisarts aanbeveelt.

Lichttherapie

Behalve zuurstof, water en voedsel heeft ons lichaam ook een bepaalde hoeveelheid licht nodig. Dit licht moeten we via onze ogen binnenkrijgen (het is dus een andere kwestie dan de productie van vitamine D op de huid door blootstelling aan zonlicht). In Scandinavië, waar het een groot deel van het jaar erg donker is, komt depressie door een tekort aan licht vrij veel voor (het SAD syndroom: seasonal affective disorder). Maar de moderne mens leeft in het algemeen een erg donker bestaan: donkere kantoorgebouwen en huiskamers, geen markten maar overdekte winkelcentra, vervoer in auto’s, bussen, treincoupés enz.

Vooral mensen die lijden aan een jaarlijks terugkerende winterdepressie kunnen veel baat hebben bij lichttherapie, maar eigenlijk knapt iedereen op van meer licht. Er zijn tegenwoordig kleine kastjes te koop met daarin speciale lampen die licht uitstralen van een in te stellen intensiteit. Meestal is het voldoende om elke dag een kwartier of een half uur in de buurt van zo’n lichtkastje wat te lezen. Los daarvan is het natuurlijk aan te bevelen om elke dag even buiten door te brengen.

Lezen en leren

Hoewel medicatie (natuurlijk of synthetisch) soms binnen enkele weken al kan helpen, is het vooral voor de langere termijn zeer gunstig om veel te lezen en over het leven te leren. Ook al heb je nog zoveel problemen, zolang je elke dag iets nieuws kunt leren blijft het leven opwindend.

Het kan ook heel heilzaam zijn om boeken te gaan lezen over psychologie, om zo meer inzicht te krijgen in de wortels van je eigen gevoelens van onbehagen. Twee zeer goede boeken over dit onderwerp zijn “The Road Less Travelled” van M.Scott Peck en “The Family” van John Bradshaw. Deze boeken zijn beiden in het Nederlands te verkrijgen, maar het is geen slecht idee om ze in het Engels te lezen.

Maar wat je ook leest en wat je ook leert, je kennis zal zich steeds meer verbreden, waardoor je makkelijker met mensen in contact zult komen, tijdens gesprekken interessante dingen kunt vertellen (minder ‘pijnlijke stiltes’), en je dus ook gelukkiger zult gaan voelen.

Leer Engels

De hoeveelheid informatie die gepubliceerd is in het Engels (in boeken of op het Internet) is vele malen groter dan wat je in het Nederlands kunt vinden. Er zijn vele fantastische boeken en websites die je wekenlang zullen boeien, maar dan moet je ze wel in het Engels willen lezen. Vertalingen volgen meestal pas maanden of zelfs jaren later, áls ze al (goed) vertaald worden. Wij Nederlanders zijn er in het algemeen trots op dat we goed Engels verstaan en spreken, maar slechts weinigen van ons zijn bereid om een Engelstalig boek te gaan lezen, omdat het meer tijd in beslag neemt of omdat het moeilijker te volgen is. Je moet je echter beseffen dat dit slechts van tijdelijke aard is. Heb je enkele weken Engelse boeken gelezen en Engelstalige websites bezocht (en woorden die je niet kende opgezocht in een woordenboek), dan zal het steeds makkelijker gaan.

Beweeg

Hoewel echt depressieve mensen het liefst de hele dag in bed blijven liggen met de gordijnen dicht, zouden ze zich veel fijner gaan voelen als ze elke dag flink de bloed- en zuurstofcirculatie zouden stimuleren door gerichte lichaamsbeweging. Natuurlijk is het vooral aan te bevelen buiten te gaan sporten, omdat men dan ook weer aan wat licht blootgesteld wordt. Maar ook krachttraining (dat meestal binnen plaats vindt) heeft zo zijn voordelen.

Probeer een natuurlijk middel

Veel mensen hebben er baat bij enkele weken of maanden Sint Janskruid in te nemen, bij voorkeur in de vorm van gestandaardiseerde kruidencapsules. Sint Janskruid blijkt bij milde vormen van depressie net zo effectief te zijn als reguliere medicatie, maar zonder bijwerkingen. Ook Rhodiola kan een gunstige uitwerking hebben, vooral als er bijvoorbeeld ook sprake is van een hoge werkdruk of stress.

Conclusie

Door meer licht, lichaamsbeweging en een verbreding van de (intellectuele) horizon zou je je na enkele maanden zeker beter kunnen gaan voelen. Besluit je dan een trip te nemen, dan bestaat er veel minder kans op vervelende gevolgen en is er bovendien een grotere kans dat de trip je nuttige en bruikbare inzichten zal geven waarmee je je leven nog meer op orde kunt brengen, met als gevolg meer levensvreugde.

Psychedelica kunnen door een deskundige gebruikt worden in het verhelpen van depressie, maar is de depressie te sterk dan kan zelfstandig trippen levensgevaarlijk zijn.

Uiteraard moeten ook mensen met een psychose of neurose niet zelfstandig gaan experimenteren met psychedelica.

Voordat je gaat trippen
De trip begint
De piek
Het einde van de trip
Paddenstoelen
Wat zijn psychedelica?
Sjamanisme
Hindoeïsme
Christendom


11 Reacties to “1. Voordat je gaat trippen”

  1. Hey, ik vind het een goed iets dat jullie deze pagina’s op internet hebben staan! Ik mis alleen wel een belangrijk punt bij jullie tip om st. janskruid te nemen. hier wordt namelijk de indruk gewekt dat er geen bijwerkingen zijn terwijl is aangetoond dat er een probleem kan zijn in combinatie met anticonceptie in de vorm van de pil of enkele andere geneesmiddelen. In sommige gevallen zelfs levensbedreigend!
    Het zou denk ik goed zijn als er een aanvulling komt, nu lijkt het net of je zonder problemen sint janskruid kunt nemen en dat is jammer want ik vind de rest van de site erg goed. Mooi filmpje ook!

    • Ik had dat er bij kunnen vermelden (ik ben zelf gediplomeerd drogist), maar dit staat ook op de verpakking en wordt door verkopers altijd benadrukt. Iemand die medicijnen gebruikt moet sowieso voorzichtig zijn met kruiden en voedingssupplementen (bijsluiters lezen, eerst contact opnemen met de arts enz.). Wat de pil betreft, het gaat daarbij alleen om de sub-50 pil, waarbij is sommige gevallen een doorbraakbloeding optreedt. Pas na die bloeding is er sprake van een verminderde bescherming tegen zwangerschap. In de praktijk komen ongewenste zwangerschappen ten gevolge van Sint Janskruid zelden voor, al is het inderdaad belangrijk om hier rekening mee te houden.

  2. Zelf wat ervaring betreft het creëren van set/setting, toch vult deze tekst mijn kennis aan. Packing klinkt als een prettig iets waarvan ik de werking ervaren heb. Eind januari zijn de paddostoelen groot. Voor die tijd ga ik nog een paar mooie wandelingen maken en nog even fijn mediteren.
    Bedankt voor deze waarde info.

  3. Nu 5 trips gemaakt en tijdens de laatste trip was ik de avond ervoor flink uit mn bol gegaan en had amper geslapen. Vlak voor de trip moest ik ook nog werken dus was de voorbereiding erg slecht. Dit is denk ik ook de reden geweest voor een aantal vlagen van paniek tijdens een verder prachtige trip. Dus ik denk ook dat voorbereiding het allerbelangrijkste is van een trip.

    Ik heb trouwens veel aan de info op deze site gehad, vooral voor m`n eerste trip ;)

  4. Bedankt voor deze nuttige info en het belangeloos ter beschikking stellen van ‘De Nieuwe Psychologie’.
    In het kader van mijn studie over transformerende bewustzijnstoestanden ben ik me reeds geruime tijd aan het verdiepen in psychedelica. Na vele boeken en artikels gelezen te hebben wil ik nu zelf in de ervaring gaan. Het doel van mijn trip is om de diepere, mystieke ervaringen te beleven die, zoals verschillende onderzoeken beschrijven, een blijvend transformerend effect veroorzaken. Gezien ik nog nooit psychedelica genomen heb, heb ik een vraag in verband dosering. In de literatuur lees ik dat mystieke, transformerende ervaringen meestal optreden bij hogere doseringen. (kan ook bij lagere maar de kans om ze te beleven is groter bij hogere doseringen). Ik vroeg me af of het wel raadzaam is om onmiddellijk te starten met een hoge dosering, gezien ik nog geen ervaring heb met psychedelica. Graag uw advies.

    • Hoi Tom, zelf heb ik de dosering langzaam opgebouwd en dit lijkt me ook een goed advies voor andere beginners. Neem bijvoorbeeld eerst 1/4 of 1/3 van de dosering die je uiteindelijk wilt nemen, en neem pas een week later de hoge dosering. Je kunt dan al een beetje wennen aan de algemene effecten, zonder dat het meteen een overweldigende ervaring is (al weet je natuurlijk nooit, ook een lage dosering kan fantastisch zijn).

      • Bedankt voor je advies! Gezien ik ook geïnteresseerd ben in de effecten van subpsychedelische doseringen dacht ik van daarmee te starten. Geleidelijk aan zou ik de dosering opbouwen om zo de diverse belevingen die verschillende doseringen teweeg brengen te ervaren. Een goed idee? O ja, ik zou het kaalkopje nemen als middel.

      • Ja, een prima idee. Bedoel je met kaalkopje het type paddenstoel dat in Nederlandse grasvelden groeit, of de grotere variant uit kweeksetjes? Indien het laatste het geval is, raad ik je aan je oogst zorgvuldig te drogen (zo droog dat je de steeltjes kunt breken) en hier de eerste keer zo’n 1.5 tot 2.5 gram van te nemen. Een hoge dosering ligt tussen de 4 en 8 gram.

  5. Ik heb me een Amazonian Mecyliumbox gekocht. Ik zou willen starten met subpsychedelische of subperceptuele doseringen. In het recente boek van Fadiman, The Psychedelic Explorer’s Guide, spreekt hij van ‘teners’, 1/10 van een gewone dosering. Daarom dacht ik van te starten met 0.1 à 0.2 gram gedroogd. De bedoeling is om gewoon te blijven functioneren in het dagelijkse leven en te zien of deze dosering inderdaad de positieve effecten heeft zoals beschreven (alerter, betere focus, meer energie, grotere dankbaarheid voor alles, dingen meer waarderen, creatiever zijn, duidelijker onderlinge verbanden zien, gevoel van verbondheid, meer in the flow zijn). Na dit experiment wil ik mijn eerste trip maken bij een lage dosering, dan best die 1,5 tot 2.5 gram veronderstel ik?

  6. Bij de boeken bedoel je Bradshaw on: the family?
    Deze is namelijk van John Bradshaw. Ik kan niets vinden van George Bradshaw. Zo wel heb je toevallig een link voor me? Ik ben namelijk zeer geïnteresseerd in welke boeken je bedoel. Die van m. Scott Peck heb ik al gevonden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers op de volgende wijze: